본문 바로가기
Underline

유현준, 공간의 미래.

by 서울을 번역합니다. 2021. 5. 14.

 

P. 15공간 구조가 바뀌면 권력의 구조가 바뀐다. 우리는 향후 몇 년간 급속도로 바뀌는 권력 구조의 재편을 보게 될 것이다.

 

P.15 The structure of power changes when the spatial structure changes. We will see a radical overhaul of the power structure over the next few years.



P. 188~189 The essential underground infrastructure facility to be newly introduced in future cities is thought to be an "underground logistics tunnel dedicated to autonomous robots" that does not run ordinary cars but only autonomous robots. This is the main idea of Woven City, a smart city under development by Toyota Motor Co. near Mount Fuji. What's different is that if Woven City uses the entire floor of the city as a logistics tunnel, what I suggest is that it will pierce a tunnel with a small diameter underground in the existing metropolitan city. Self-driving transportation robots can greatly increase energy efficiency with such an underground road network with low ceiling height. First of all, low-ceiling tunnels with only robots can significantly reduce construction costs because the cross-section is more than one-tenth smaller than the tunnel with trucks. These days, machines drill underground tunnels, so the construction period and cost are not as high as in the past. Second, small-sized transport robots can increase energy efficiency. Now, even when we deliver a kilogram pizza, more than 60 kilograms of people travel on motorcycles that weigh more than 100 kilograms. Eventually, energy that moves 161 kilograms is consumed. Courier trucks must carry other items throughout the delivery. Transport robots can dramatically reduce such waste. If you deliver pizza with a self-driving robot that weighs only 10 kilograms, you don't have to carry people, so you only have to move 11 kilograms lightly. It has the effect of improving energy efficiency by 16 times. In addition, autonomous robots using 5G technology do not need to turn on headlights and can pass through intersections without traffic lights at intersections. The speed and flow of movement are inefficient compared to human-driven transportation. The road network dedicated to underground autonomous robots will be an essential infrastructure for competitive future cities such as underground sewers, subways, and underground optical cable networks.

 

 

P. 188~189 미래 도시에 새롭게 도입될 필수적인 지하 인프라 시설은 일반 자동차는 다니지 않고 자율 주행 로봇만 다니는 ‘자율 주행 로봇 전용 지하 물류 터널’이라고 생각한다. 이는 도요타자동차가 후지산 근처에 개발 중인 스마트시티 ‘우븐시티WovenCity’의 주요 아이디어다. 다른 점이 있다면 우븐시티에서는 도시의 한 층 전체를 물류 터널로 이용한다면 내가 제시하는 것은 기존 대도시의 지하에 직경이 작은 터널을 뚫는 것을 제안한다는 점이다. 이같이 천장고가 낮은 지하 도로망으로 자율 주행 운송 로봇이 다니면 에너지 효율을 크게 높일 수 있다. 우선 로봇만 다니는 낮은 천장고의 터널은 트럭이 다니는 터널보다 단면이 10분의 1 이상 작기 때문에 건설비를 크게 줄일 수 있다. 요즘은 지하 터널을 기계가 뚫기 때문에 공사 기간과 비용이 과거만큼 많이 들지 않는다. 둘째, 작은 크기의 운송 로봇은 에너지 효율을 높일 수 있다. 지금 우리는 1킬로그램짜리 피자를 배달할 때에도 60킬로그램 이상의 사람이 100킬로그램이 넘는 오토바이를 타고 이동한다. 결국 161킬로그램을 이동시키는 에너지가 소비된다. 택배 트럭은 배달 내내 다른 물건들도 싣고 다녀야 한다. 운송 로봇은 그런 낭비를 혁신적으로 줄일 수 있다. 10킬로그램밖에 되지 않는 자율 주행 로봇으로 피자를 배달한다면 사람까지 운반을 안 해도 되기 때문에 가볍게 11킬로그램만 이동하면 된다. 에너지 효율이 16배 좋아지는 효과가 생긴다. 게다가 5G 기술을 이용한 자율 주행 로봇은 헤드라이트도 켤 필요가 없고, 사거리에 신호등도 없이 교차로를 지나다닐 수 있다. 이동 속도와 흐름이 인간이 운전하는 교통수단과 비교가 안 되게 효율적이다. 지하 자율 주행 로봇 전용 도로망은 지하 하수도, 지하철, 지하 광케이블망처럼 경쟁력 있는 미래 도시의 필수 인프라 구조가 될 것이다.

 

 

 

댓글